How to Claim Section 3 Credits for Quality Improvement Activities?

How do quality improvement activities relate to CPD offerings?

A Fellow receives information about practice guidelines or an area of practice for any of the CanMEDS Roles/practice settingsThe Fellow could identify an area of their practice to evaluate and follow these guidelines to assess, identify, and measure areas for quality improvement using Practice Assessment guidelines for MOC Section 3 credits
The Fellow could review their charts/ electronic health records to assess performance against these clinical measure(s) to identify areas for quality improvement using Chart Audit guidelines for MOC Section 3 credits

Read the full Royal College Maintenance of Certification (MOC) guideline on how to identify areas for quality improvement using MOC Section 3

Guide essentiel sur l’amélioration de la qualité

Élargir l’apprentissage la mise en œuvre de l’AQ

S’alignant sur les appels à l’intégration de l’amélioration de la qualité et de l’apprentissage continu des médecins le Collège royal actualise son programme de MDC. Reposant sur de brèves étapes pratiques, cette stratégie renouvelée du programme de MDC vise à rendre le programme plus pertinent, davantage axé sur l’amélioration et plus convivial, permettant ainsi aux médecins d’obtenir des résultats importants pour eux et leurs patients dans les soins qui leur sont prodigués.

Bien que ces objectifs collectifs soient clairs, il se peut que certains spécialistes ne connaissent pas bien les principes de l’AQet éprouvent de la difficulté à les rattacher à l’important travail d’amélioration qu’ils accomplissent déjà. D’autres ont peut-être du mal à déterminer comment mettre en œuvre l’AQ dans un rôle de pratique donné (p. ex., clinicien, éducateur, administrateur) ou dans le cadre d’une transition de carrière.

L’orientation qui suit fournit :



En quoi consiste l’AQ?
L’AQ est un nouveau concept pour vous et vous avez besoin d’une brève introduction? Peut-être aimeriez-vous savoir comment l’orientation en matière d’AQ s’insère dans le programme actuel de MDC. Pour vous aider à débuter, cette section présente le modèle MFI et ses questions d’orientation.



Comment réaliser de l’AQ?
Vous vous demandez par où commencer pour faire de l’AQ? Cette section fournit des outils et des ressources pour lancer la planification et la mise en œuvre de vos initiatives d’amélioration de la qualité dès maintenant.



Où consigner les activités d’AQ?
Section 3 : Évaluation
Section 2 : Activités d’autoapprentissage


Pour des informations sur la mise en œuvre de l’AQ, visitez le site web du Royal College.

Resources related to Complaints

Articles

Patients’ complaints involving ophthalmologists in the province of Ontario, Canada: a 5-year review (June 2020) – Published in the Canadian Journal of Ophthalmology (CJO)

Review of Ophthalmology Medical Professional Liability Claims in the United States from 2006 through 2015 (May 2018) – Published in Ophthalmology

Doctors’ experiences and their perception of the most stressful aspects of complaints processes in the UK: an analysis of qualitative survey data (July 2016) – Published in the BMJ

The impact of complaints procedures on the welfare, health and clinical practise of 7926 doctors in the UK: a cross-sectional survey (January 2015) – Published in the British Medical Journal (BMJ)

CMPA Articles

What to do if you’re notified of a College complaint (March 2018) – For many physicians, a regulatory authority (College) complaint is stressful, but can be managed by speaking with the CMPA, assessing the complaint, and responding professionally and respectfully.

Coping with a College complaint: Suggestions for reducing anxiety (April 2012) – Dealing with the stress of a College complaint is easier when a physician understands the complaint process and receives support, advice, and coping strategies from the CMPA.

Booklet – Seva Canada – Gender and Blindness: Addressing Inequity

Seva Canada is a charity whose mission is to restore sight and prevent blindness in developing countries. Their new Gender and Blindness booklet is updated with research and strategies to overcome the barriers women and girls face in accessing care.

Introduction

Seva Canada and its partners’ research clearly reveals that, in order to achieve our Vision 2020 goals , eye care programs must develop strategies which help us reach the most vulnerable populations – particularly women and girls. We encourage our program partners to disaggregate data by sex, determine gender-specific barriers to increased uptake of services, and study strategies to increase utilization by women and girls. Seva looks forward to collaborating with all international eye care providers to eliminate all forms of inequities in eye care.

To view the Seva Canada booklet Gender and Blindness: Addressing Inequity, click here.